Non-linear Wearing Narrative: 14 Dresses, 4 Dress, 2023 The inaugural instalment of the series of non-linear wearing narratives titled "14 Dresses, 4 Dress" brings to the forefront 14 distinct dresses (n.) and four unique dress (v.) experiences. The video depicts three phases of the wearing process: pre-, intra-, and post-, through the gestural language and behavioural nuances of the participants, underscoring the matter of the individual wearing the garment and the garment moving with them. In this way, it posits that fashion is not essentially a mere static object, an embellished body, or a lens that captures the zeitgeist, but a whole process and experience of interaction between clothes and body through the gesture of wearing. “14 Dresses, 4 Dress”라는 제목의 비선형 착용 내러티브 시리즈의 첫 영상은 14벌의 dresses (n.), 4명의 dress (v.) 경험을 전면에 내세운다. 비디오는 옷을 입기 전, 입는 과정, 입은 후 총 세 페이즈를 연기자들의 몸짓과 행동을 통해 묘사, 옷뿐만 아니라 옷과 함께 움직이는, 옷을 착용하고 있는 개인의 중요성을 강조한다. 이를 통해 패션이 본질적으로 고정된 물체나 장식된 몸, 시대정신을 포착하고 있는 렌즈에 그치지 않고 입는 몸짓을 통해 옷과 몸이 상호 작용하는 전체 과정 및 경험을 내포하고 있음을 역설한다. The video aims to challenge the prevailing monolithic artist-designer discourse by providing pluralistic perspectives on the gesture of wearing. This is achieved through simultaneous performances by a diverse ensemble of participants, shot from multiple angles. Unlike orthodox fashion films that focus on the creative vision of a solitary brand or designer, this film invites the audience to observe the wearer's practical and performative gestures and make their own interpretations, rather than focusing solely on the clothes. In doing so, it provides an opportunity for viewers to create their own sartorial narratives through the film medium, just as the participants do. 이 비디오는 여러 퍼포머의 동시적인 수행과 다각도 촬영을 통해 착용의 몸짓에 대한 다양한 관점을 제공함으로써 전통적인 단일한 작가-로서-디자이너 담론에 도전하고자 한다. 단일 브랜드나 디자이너의 창의적인 비전을 중심으로 하는 기존의 패션 영화와 달리 이 영상은 시청자가 옷에만 시선을 두지 않고 착용자의 실천적, 수행적 몸짓 자체를 관찰하고 시청자 고유의 해석을 시도하도록 한다. 이를 통해 공연 현장의 연기자들뿐만 아니라 시청자들도 영상을 매개로 자신만의 착용 내러티브를 구성하기를 기대한다. Furthermore, the performers involved in the filming process see how the gesture of wearing is transformed into a performance and artistic practice: they are asked to describe their daily wearing routine, yet it is unattainable to fully play their authentic replication of these routines due to the immediacy of the performance, the presence of the camera lens and other fellow collaborators, and the fact that the clothes are fundamentally different from what they usually wear. This subtly challenges the conventional understanding of "wearing" typically associated with everyday life. In other words, it transmutes a part of everyday life into an artistic practice to explore the symbiosis and interplay between garments and the body, and the performative dimensions of dressing. 나아가 촬영 과정에 참여한 연기자들은 어떻게 옷을 입는 행위가 퍼포먼스와 예술적 실천으로 탈바꿈되는지를 확인한다. 그들은 자신의 일상적인 착용 루틴을 묘사하도록 요청 받았지만, 퍼포먼스의 현장성과 카메라 렌즈 및 기타 협력자들의 존재, 그리고 근본적으로 자신이 평소에 입던 옷과 다른 옷이라는 이유들로 인해 일상을 온전히 재현하는 것은 불가능하다. 이것은 일상생활에서 우리가 떠올리는 “wear”의 관습적 정의에 미묘하게 도전하도록 한다. 달리 말해 일상의 삶 일부를 예술적 실천으로 변형시켜 옷과 신체의 공존 및 작용, 그리고 옷차림의 수행적 측면을 탐구하도록 한다. In summation, the practice of metamorphosing the gesture of wearing into a performance prompts the viewer to reflect on their own 'habitual' sartorial behaviour and reconsider their perception of the gesture of wearing. Post-viewing, the viewer can recall and compare the film with their own dressing process with those depicted in the film. Despite the private nature of their personal dressing acts, viewing them through the lens of public performance or artistic practice invites a re-evaluation of these actions as constituting a collective sartorial practice, mediated via the “gesture of wearing”. 결론적으로 착용의 몸짓을 퍼포먼스로 치환하는 실천은 시청자가 자신의 ‘습관적'인 옷 입는 행위를 돌아보게 하여 착용의 몸짓에 대한 인식을 재고한다. 시청자는 영상을 본 후 자신의 옷 입는 과정 속에서 영상을 떠올리고 비교해 볼 수 있다. 자신의 착용이 비록 공적인 행위나 예술적 실천으로서의 행위가 아닐지라도, 적어도 착용을 ‘몸짓’을 매개로 한 패션에 대한 공동의 실천으로 인식할 수 있을 것이다. CREDITDirector: Muyo Park (@parkmuyo)Performance: Lydia Newman (@ladedum)Nejla Yasar (@nejlaaysr)Qiu Lihang (@cormione)Taeyun Kim (@avve_ntato)Image Director: Jinwook Kim (@jinwooook333)Cinematography: Leyan Lyu (@george_lyu1218)Cinematography Assistant: Ruilin Li (@lrl_0211)Editor: Gunhee Lee (@lee.tatehiro)Stylist: Minjee Kim (@umjimanji)Music:Svaneborg Kardyb - ‘Over Tage’ (@svaneborgkardyb)1 Op2 Fragt7 Blik10 Over Tage